22 mars 2012

Gårdagens halvdag

Igår var det dags igen för Albins förskola att hålla halv studiedag för pedagogerna. Så efter lunch tog jag och Malte en promenad och hämtade upp en motvillig storebror som tyckte att 3h på dagis var på tok för kort. Sorgen över detta byttes till lycka då vi köpte isglass på ICA på vägen hem. Plus att vi stötte på dagispolaren Elliott och hans faster(min fd klasskompis). Det resulterade i en trevlig eftermiddag med utelek för grabbarna. När Jens kom hem fortsatte Albin leka ute med honom och vid middagsdags var det en MYCKET trött kille som INTE ville gå in. Efter lite vrål i hallen smakade det nog ändå rätt bra med middag...

Annars då? Jo, nåt ytterst märkligt har hänt. I måndags kväll glömde(!) Albin att fråga efter sina nappar, eller om han helt enkelt struntade i det. Det har i alla fall aldrig hänt förut. Han gick och la sig som vanligt, jag låg brevid några minuter och sa sen gonatt. Väntade och väntade med Jens ute i soffan, "snart kommer han upp och ber om dem". Men inte. Han somnade så gott och sov hela natten utan napp! Vet inte om det beror på att vi pratar om att napparna ska lämnas till Skansen-katterna eller om det är för att kompisen Vilmer slutat med napp...I vilket fall som helst är jag och Jens SÅ glada över att slippa alla "nappfajter" dagarna långa. En liten stund på morgonen har han velat ha nappen, och det har han fått. Han har sett superförvånad ut och skakat på huvudet när vi sagt att "Du har ju sovit hela natten utan napp!" Han får även ha nappen typ 15 min mitt på dagen på förskolan då de har vakenvila. Tror att det är enda sättet för honom att varva ner lite mitt på dagen. Men kommande två nätter har han inte heller brytt sig om nappen det minsta. Vilken toppenkille va!? Tänk att det kan vända så tvärt. Från nappfreak till nappfri. Eller nja, nästan nappfri i alla fall. Vi får se om det håller i sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar